Så vigtig er din kost

Forskningsresultater fra hele verden viser, at den samme kost som er god til at forebygge kræft også er god til at forebygge hjertesygdomme og derudover også fedme, diabetes osv. og giver bedre resultater end noget lægemiddel, slankemiddel, kosttilskud eller nogen form for kirurgi og uden nogen af bivirkningerne. Denne kost er:

Frisklavet planterig kost!

Organic food - beskåret

Og nu sidder du måske og føler dig vildt provokeret, småangst eller er gået i total forsvarsposition… For skal jeg så undvære mit kød, mine æg og hvad med ost???!! Men bliv lige hængende lidt endnu. Jeg lover dig at det kan blive det hele værd!

For, til en start, at berolige dine måske nu flossede nerver – så se sådan på det at det jo for første er helt og fuldt op til dig, i hvor høj grad du vil tage denne viden til dig. Du kan jo nøjes med blot at lagre det hele i vidensbanken på 1. sal, og aldrig mere tænke over det herefter. Du kan også være hende eller ham der vælger at nedsætte indtaget af animalske produkter fra de ca. 20% som vi i gennemsnit indtager – til de ca. 5% som vil give dig alle ovenstående fordele. Men det er helt op til dig! Du kan også sidde derude og føler at du sagtens kan undvære endnu flere animalske produkter, “jeg går dælme all in!”- og så vil du hele vejen fra 5% og ned til 0% opnå yderligere sundhed og velvære.

Læs også mit indlæg: “Proteinets ufortalte historie”

Næsten alle, i hvert fald i den industrialiserede verden, ved at drikkevand fra en forurenet sø kan være årsag til livstruende sygdom. Og flere og flere mennesker forstår, at en række ting, som ikke at komme ud i solen, ikke få tilstrækkeligt med søvn, eller spise junkfood, kemiske tilsætningsstoffer og kunstige sødemidler kan være lige så farligt som at drikke forurenet vand.

Men at hundredevis af videnskabelige udgivelser viser, at frisklavet plantekost er vores bedste våben mod sygdom og de samme udgivelser anviser veje til færre kræfttilfælde, færre hjertesygdomme, færre slagtilfælde, mindre fedme, mindre diabetes, færre autoimmune sygdomme, mindre knogleskørhed, færre med Alzheimers, færre nyresten, mindre blindhed o.s.v., kan måske virke som en overraskelse for mange…

Læs: Sandheden om kulhydrater

Personlig har jeg med min kost – og uden nogen former for medicin – opnået at blive symptomfri for blødende tarmbetændelse, Colitis Ulcerosa. Det er en såkaldt autoimmun sygdom, og betegnes som kronisk, da den ikke kan helbredes medicinsk.

(Betegnelsen kronisk tarmbetændelse dækker også sygdommen Morbus Crohn.)

Vil du vide mere om mig?

Der er store håb og muligheder for menneskeheden 🙂

Se også dette sprudlende foredrag med MD Michael Greger

Proteinets ufortalte historie

Lige siden proteinet blev opdaget i 1839 har det fremstået, som det helligste af alle næringsstoffer. Alene navnet stammer fra det græske ord proteios, som betyder “af største vigtighed”.

Protein

I det 19. århundrede blev protein et synonym med kød, og denne association er nærmest blevet hos os lige siden. Mange mennesker sidestiller i dag stadig protein med animalske fødevarer, og dogmerne omkring protein censurerer og styrer næsten enhver tanke indenfor biomedicinsk forskning, og måden vi vejledes på af næsten alle der beskæftiger sig med sundhed og ernæring.

Vi er kulturelt forudindtaget – hvis man er civiliseret og velhavende spiser man masser af kød. Men er det i virkeligheden den bedste ide at indtage animalske produkter for at dække vores behov for protein?

Protein er en livsvigtig bestanddel af vores kroppe, og der findes hundredtusindvis af forskellige typer. Proteiner er opbygget som lange kæder bestående af hundredevis eller tusindvis af aminosyrer, af hvilke der findes 15-20 forskellige slags, alt efter hvordan man tæller. Proteiner slides og skal regelmæssigt udskiftes. Dette opnås ved at vi indtager fødevarer, der indeholder protein. Forskellige proteiner siges at være af forskellig kvalitet alt efter, hvor gode de er til at levere de nødvendige aminosyrer.

De fødevarer vi indtager, skal indeholde omkring otte aminosyrer, som vi behøver for at kunne fremstille vævsprotein. De kaldes “essentielle”, fordi vores kroppe ikke selv kan lave dem.

Ordet kvalitet handler i denne kontekst egentlig om, proteinernes evne til at levere de rigtige typer og mængder aminosyrer, som der er brug for til at fremstille vores nye proteiner, og hvor effektivt (dvs hvor hurtigt) proteinet er til at fremme vækst. Med denne definition på kvalitet, er det faktisk menneskekød, som indeholder præcis den rette mængde aminosyrer, og dermed opfylder kravene bedst. Da vi jo af høflighed ikke spiser hinanden, må vi nøjes med det “næstbedste” – som er animalsk protein. Alt ville således være i fineste orden, hvis størst effektivitet svarede til bedste sundhed, men det er ikke tilfældet, og det er derfor at begreberne effektivitet og kvalitet bliver misvisende.

Ikke blot findes der en del lødig forskning, der viser, at planteprotein, som muliggør langsom, men regelmæssig proteindannelse er den sundeste type protein – men der findes også tusindvis af forskningsresultater der viser, hvor uhensigtsmæssig det er at indtage de mængder animalsk protein, som vi gør i den vestlige verden i dag.

Således har utallige undersøgelser vist at ikke blot kan plantekost forebygge og bremse hjertesygdomme, kræft, fedme, grå stær, øjensygdomme. kognitiv dysfunktion,  knogleskørhed, diabetes, sklerose og andre autoimmune sygdomme – det har også en reversibel (omvende) effekt. En sværvægter indenfor denne forskning er Dr. T. Colin Campbell. En del af hans forskning er offentliggjort i bogen “Kinastudiet”. 

I “Kinastudiet” dokumenterer han bl.a. hvordan man kan tænde og slukke for kræft, hjertesygdomme, diabetes, fedme, autoimmune sygdomme og meget mere. Resultaterne er konsistente og statistisk signifikante.

Den enkle simple opskrift er at omlægge din kost fra vestlig standard, hvor vi indtager i gennemsnit 20% animalsk protein, til højst 5% animalsk protein.

Vi ved, at menneskekroppen, som er udstyret med et utrolig komplekst stofskifte, kan udlede alle de essentielle aminosyrer fra den naturlige variation af planteproteiner, som vi støder på hver eneste dag. Det kræver ikke, at vi indtager større mængder planteprotein eller nøje planlægger hvert eneste måltid. Alle vegetabilske fødevarer — frugt, grøntsager, kornprodukter, bælgfrugter og nødder — indeholder proteiner. Frugt og kornprodukter indeholder færre proteiner end fx grøntsager og bælgfrugter i forhold til kalorieindholdet, men alligevel en del proteiner. Desværre har det sejlivede koncept omkring proteinkvalitet i høj grad sløret denne oplysning.

Ikke blot er for højt indtag af animalsk protein direkte usund – men en kost bestående af frisklavet plantekost kan endda forebygge, bremse og helbrede  velfærdssygdomme!

Se også statistikkerne, som underbygger dette

Praktisk info: Mangler du en opskrift som kan erstatte din yndlings opskrift med kød – og du ikke finder den på bloggen – så skriv til mig. Måske har jeg et forslag til dig 🙂 

Du får ikke en pille af mig…

I stedet vil jeg dele en viden med dig, som måske kan ændre resten af dit liv. Det er helt op til dig.

skillevej-valget-er-dit

Jeg vil appellere til både din intelligens og din egen intuition. Jeg ønsker at give dig en dybere og mere gavnlig forståelse af sundhed – en anvisning på maksimal sundhed – med løsninger der er enkle, nemme at følge og giver bedre resultater end noget lægemiddel, slankemiddel, kosttilskud eller nogen form for kirurgi og uden nogen af bivirkningerne.

Min interesse er at forklare det på den mest tydelige måde, både med afsæt i den omfattende videnskabelige dokumentation der foreligger, men også at opfordre dig til at mærke efter alle de signaler du konstant modtager fra din krop.

Jeg vil gerne give dig mulighed for at opdage, at du altid har kontrol over din krop. Såfremt du bevidst eller ubevidst vælger at forsømme og misbruge dig selv i stedet for at vise dig selv kærlig opmærksomhed og respekt, er det sandsynligt, at din krop ender med at være nødt til at kæmpe for sit liv.

Eftersom kroppens oprindelige genetiske plan altid favoriserer livets fortsatte beståen, samt beskytter den mod genvordigheder af enhver slags, hvorfor skulle kroppen så tillade at gøre skade på sig selv, endsige selvdestruere?

Når du forstår dette, er sygdom ikke længere et mysterium, og så forsvinder også frygten for, at dit helbred vil blive dårligt fremover. Når du forstår at kroppen altid er din ven, at den aldrig modarbejder dig, og at den altid gør sit bedste for dig på ethvert givet tidspunkt, så er du nået langt i forhold til, hvad du har brug for at vide, til at opnå varig sundhed og varig helbredelse.

Til at starte med kan du jo stille dig selv det logiske spørgsmål, at når nu en sygdom som kræft altid har været en yderst sjælden sygdom, bortset fra i de industrialiserede lande gennem de seneste 40-50 år, og menneskets gener ikke har ændret sig nævneværdigt i tusinder af år. Hvorfor skulle de forandre sig så dramatisk nu og pludselig beslutte sig for at tage livet af en masse mennesker?

Det samme spørgsmål kan du stille dig selv omkring fedme, hjertesygdomme, diabetes og mange andre voksende sygdomme. Svarene er ganske enkle, og opskriften er den samme enkle uanset, hvilken sygdom du interesserer dig for.

Læs mere om den enkle opskrift på optimal sundhed her

Dette er min introduktion til dig om den enkle vej til sundhed og godt helbred.